Socialdemokratiet og Enhedslisten foreslår, at hjemløse-fjendtligt byinventar fjernes

Kommunalbestyrelsesmedlem Gunvor Wibroe (A) og rådmand Thyge Enevoldsen (Ø) har i kommunalbestyrelsen foreslået at rense Frederiksberg for hjemløse-fjendtligt byinventar

Ifølge mange hjemløse og hjemløseorganisationer får landets storbyer mere såkaldt Dark
design. Dark design eller ‘fjendtlig arkitektur’ er en betegnelse for, at man indretter og designer byen på en måde, som skubber bestemte grupper af mennesker ud, herunder særligt hjemløse og udsatte borgere. Det kan f.eks. være ved opsætte bænke med armlæn monteret i midten, skråbænke og varmeluftsriste med pigge, som forhindrer hjemløse i at hvile sig her. Eller erstatter træbænke med sten- eller metalbænke som er kolde at sidde længe på.
Alt sammen byinventar som forhindrer hjemløse i at tage ophold på stedet. Vi skal bekæmpe hjemløshed og ikke de hjemløse. Derfor foreslår Socialdemokratiet og Enhedslisten, at man screener kommunen for hjemløse-fjendtligt byinventar samt retter henvendelse til relevante aktører, herunder Banedanmark, med henblik på at fjerne Dark design samt forhindre fremtidig opstilling af samme på arealer med offentlig adgang på Frederiksberg.