Rådmand Thyge Enevoldsen (Ø)

Enhedslisten har forladt forhandlingere om budget 2018

Enhedslisten har forladt budgetforhandlingerne om Frederiksberg kommunes budget for 2018. Partiet forlod forhandlingerne, da der blev stillet et ultimativt krav om, at skrive under på et skattestop de næste fire år.
I den forbindelse udtaler Rådmand Thyge Enevoldsen (Ø):
”Vi gik åbne ind til forhandlingerne og blev endnu engang mødt med ideologisk modstand. Vi ærgre os over, at vi igen i år bliver stillet overfor ultimative krav på skatteområdet. Som kommunens økonomien ser ud nu – efter flere års skattesænkninger – betyder det at vi på Frederiksberg aktuelt mangler over 100 millioner årligt, som i stedet kunne være brugt på den fælles velfærd”
”Det er økonomisk uforsvarligt og et demokratisk problem, at binde en kommende kommunalbestyrelse til et skattestop flere år frem, da vi umuligt kan vide hvad det er for en økonomisk og politisk virkelighed vi står i efter kommunalvalget.”
”For Enhedslisten er det ikke et mål i sig selv, at sætte skatten op på Frederiksberg. Hvis der var råd til det, kunne vi sagtens stemme for en sænkning af personskatten, men vi har det som det store flertal af borgerne: Hvis valget står mellem skattesænkninger og velfærd, vælger vi velfærd” slutter Thyge Enevoldsen.”