Reduceret driftsbudget på ældreområdet i 2021 og 2022

Det er nu muligt, at se nærmere på hvad forligspartierne har vedtaget og for ældre- og omsorgsområdet afslører det at området må klare sig med færre driftsmidler i 2021 end området havde i 2020. Der er således langt fra tale om ”et massivt løft på ældreområdet” som SF stillede som krav for at indgå i et 2-årig budgetforlig.
Forligspartierne påstår, at de har tilført drifts-udvidelser til Ældre- og Omsorgsudvalget på 2.55 mio. kr. i 2021. Heraf er 500.000 dog ikke nye penge, det drejer sig om en forlængelse af en pårørende koordinator, altså er der kun tale om 2.05 mio. ”nye kr”. Samtidigt har forligspartierne vedtaget såkaldte effektiviseringer på 2.035 mio. kr. De ”nye penge” et nu reduceret til 15.000 kr. Men flertallet har også, via deres grønthøster på al drift, sparet 725.000 kr. på ældre- og omsorgsudvalgets område.  Summa summarum: Områdets driftsbudget er altså reduceret med 710.000 kr.
Nu kunne man også se på hvad der sker i 2021 i forhold til de udvidelser og besparelser, der allerede blev vedtaget i sidste års budget. Det viser sig, at det bidrager til en yderligere reduktion fra 2020 til 2021 på i alt 1.688.000 kr.
Den samlede reduktion af Ældre- og omsorgsudvalgets budget fra 2020 til 2021 er altså på ca. 2,4 mio. kr.
Desværre tog budgetpartierne ikke Enhedslistens forslag om at stoppe for yderligere forringelser af klippekortsordningen for beboerne på plejecentre. Det er den ordning, der gør det muligt for dem, at få en ansat med, fx hvis de vil på kirkegården eller på et museum. Det har stor betydning for livskvaliteten for beboerne og var op til budgettet et højt prioriteret ønske for beboerne og de ansatte og for både Ældrerådet og Ældresagen. Vi må desværre bare konstatere, at når Enhedslisten ikke er med til budgettet så forringes vilkårene for de ældre borgere, der bor på plejehjem, modtager hjemmehjælp eller andre former for kommunal støtte.
Så vil nogen måske påstå, at ”det massive løft” kommer i 2022, hvor forligspartierne påstår, at de tilfører 27.122.000 kr. til udvidelser på driften. Men her viser en tilsvarende øvelse, som den for 2021, at langt hovedparten slet ikke er nye penge: ca. 25 mio. kommer fra puljer som er kommet fra Folketinget (bl.a. Værdighedsmilliarden). Også her er der fjernet 725.000 kr af pristalsregulering. Effektiviseringer (fra 2021 til 2022) koster 1.5 mio. kr. og så er en pulje på 2 mio. kr. til ekstra rengøring fjernet. Hvad der af forligspartierne, SF, LA m.fl. kaldes en udvidelse på ca. 27 mio. kr på driftsbudgettet til Ældre og omsorgsudvalgets område, viser sig, at være en forringelse på (yderligere) 2.4 mio. kr.
Der er stadig behov for et massivt løft i servicen på ældreområdet – også på Frederiksberg